För alla företag som säljer produkter eller tjänster så är kunderna den viktigaste tillgången. Det är trots allt de som ser till att företaget går runt så att du kan fortsätta med det! Många företag lägger mycket tid och kraft på att skaffa kunder. Men det kan vara minst lika lönsamt att se till att dina kunder kommer tillbaka! Ju nöjdare dina kunder är, desto troligare att de lägger ner mer pengar i ditt företag, och att de dessutom rekommenderar ditt företag till andra som kan tänkas vara intresserad av just er produkt eller tjänst.
Ett effektivt sätt att skaffa återkommande kunder är att erbjuda det där lilla extra. ”Det där lilla extra” är något som man hör mycket om, men vad innebär det egentligen? Faktum är att det innebär olika saker beroende på vad ni säljer, men i praktiken innebär det att erbjuda det där som andra liknande företag inte erbjuder. Detta kan handla om extra bra kundbemötande, bra support och kundtjänst, generösa villkor, eller att det med varje köp tillkommer något som inte kommer med från andra.
Det kan alltid vara en bra idé att uppmuntra återkommande kunder. Genom att erbjuda olika varor, rabatter, tjänster eller liknande när en kund använder sig av er flera gånger ökar chansen att kunden känner att det är värt att använda just ert företag igen. Om ni har ett café kan ett stämpelkort där den 10e koppen kaffe vara en bra idé. Den typen av bonusar kan tyckas vara lite kliché, men det är kliché av en anledning. Erbjuder ni i stället tjänster kan en liten rabatt vid återkommande köp vara lika effektfullt.
En annan effektiv metod kan vara att ge en extra liten gåva vid köp, eller återkommande köp. Företagspresenter till kunder är en väl beprövad metod som är högt uppskattad hos kunderna. Detta behöver inte vara något stort, bara att visa kunden lite uppskattning för att de använder sig av ert företag hjälper långt på vägen! Gåvan ska självklart vara i proportion till köpet, en för stor gåva är dåligt för företaget och kan få kunden att känna att det finns dolda motiv bakom det hela.
Att skicka med något extra med dina produkter kan vara lika effektivt. Att öppna upp ett paket och se att man har fått en liten bonus gör alla glada. Det mest effektiva är såklart att skicka med något som är relevant för produkten i fråga. Har man köpt något, framför allt om det är dyrt, kan en extra liten bonusgåva som är praktisk öka nöjdheten med produkten som helhet.
Här är det dock viktigt att känna din målgrupp. Lägg ner lite tid på att verkligen undersöka vilka som köper dina produkter, och om möjligt varför de köper dem så kan du anpassa dig mycket bättre i framtiden. Om du till exempel säljer sexiga damunderkläder och det framför allt är unga kvinnor som köper dem kan du till exempel skicka med en kondom ! Om det i stället visar sig att det framför allt är de mer bekväma eller praktiska underkläderna som säljs skulle detta kunna vara en väldigt missanpassad gåva, vilket kan ha direkt omvänd effekt från den du är ute efter. Här kanske spännen för att möjliggöra olika sorters former på banden till bh:ar skulle passa mycket bättre.
Till vissa målgrupper är det inte alltid lika viktigt att presenten ska vara helt relaterad. Beroende på vad du säljer kan till exempel även en godisbit eller klistermärke vara något som får dina kunder att tycka att ditt företag är lite roligare än alla andra.
Den största fördelen med alla dessa typer av bonusar är att, förutom att du får en enskild kund att komma tillbaka till dig, så pratar de mer om dig. Gör du något oväntat positivt så ökar chansen att dina kunder berättar det för vänner eller kollegor som då blir intresserade, och när det blir aktuellt kommer de komma ihåg just ditt företag som det där företaget som just erbjöd det lilla extra!