Kosmetik ser global växt i början av 2019

Kosmetik ser global växt i början av 2019

Smink och hårprodukter på toppen

Smink och hårprodukt har alltid varit i toppen av kosmetikaindustrin och sedan slutet av 2018, och sen vidare in i 2019, har marknaden sett en stor växt över dessa kategorier. Vi får konstatera att det finns stor sannolikhet att de stannar kvar på toppen genom 2019, för det finns inga tecken på att utvecklingen har tänkt sig att ta det lugnt.

Faktisk var 2018 det bästa året någonsin i kosmetikaindustrin, där de gick upp med hela 5,5%, jämfört med 4,9% året innan. Även om hår och smink är i toppen av denna industri, är det fortfarande hud-produkter som toppar listan ensamt med hela 36,4% av marknaden. Som referenspunkt upptar hårprodukter 23% medan att smink upptar 18,2%.

Vi kan alltså konstatera att ihop har hår – och sminkprodukter en större andel av kosmetikaindustrin globalt.

Orsaken bakom växten

Traditionellt så har kosmetikaindustrin alltid använd vanliga marknadsföringskanaler med ett stort fokus på att använda kändisar, i form av antingen skådespelare eller musiker. De använder också en relativt stor mängd av pengar på att köra tv—reklamer, generellt sett i alla fall.

Detta är ju fint, och har funkat bra för de flesta företag som specialiserar sig inom för kosmetik, men det är egentligen två punkter som är avgörande för den växten vi ser. Den första punkten är att man genom sociala medier, som Facebook, Instragram och Snapchat, har kommit mycket mer ut till unga i alla hem.

Unga ser också tv, men det är inte nödvändigtvis något som de identifierar sig med. Men om de följer Kylie Jenner på instagram eller snapchat, då är det ett val de själva har tagit, och det är därför sannolikt att de har en relation till henne. Det är denna relation man kan dra på, som engagerar konsumenten mycket mer och ökar chansen för att reklamen bliver till ett köp.

Den andra stora orsaken till denna utveckling har också en relation till sociala medier. Medan unga bliver mer och mer utsatta för ”det perfekta utseendet” via sociala medier, ser vi också fler unga bliva osäkra på sig själva och fokusera på deras utseende. Självklart har problemet med utseende alltid varit relevant bland unga, men med sociala medier är det ute där alla kan se det.

Därför blir det också hårdare att kämpa med saker som acne, oren hud eller med att tappa håret på ett personligt plan. Alla dessa saker finns det bra medel mot, bland annat finns det hairlust mot att tappa håret.

Framtidig utveckling

Hur det kommer att se ut om några år kan vi inte veta på denna tidpunkt, i alla fall inte med 100% säkerhet. Vi vill dock gissa på att tendensen om att kosmetikaindustrin växer kommer att fortsätta. Dessutom kommer de fortfarande att fokusera på att värva nya kunder vid att använda sociala medier och offentliga personligheter.

Internetet är inte på väg bort, och det är kändisar som kommer fram via reality tv eller på instagram – heller inte. Därför tror vi att nuvarande trends kommer att fortsätta. Om vi har rätt till slut, det får vi se om några år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *